Istvan Kantor

Nota biograficzna:

Istvan Kantor, aka Monty Cantsin oraz Amen! urodził się na Węgrzech, ale jego twórczość ukształtowała się w Toronto. W swojej praktyce artystycznej posługuje się różnorodnymi środkami wyrazu, jak wideo, performans, instalacje multimedialne, malarstwo, dźwięk, rzeźba, ale jego działalność to także inicjowanie ruchów o charakterze społecznym, jak np.: otwarty ruch artystyczny Monty Cantsin (powołany w kolaboracji z Davidem Zackiem w 1978 roku), czy ogólnoświatowy undergroundowy ruch Neoismu. Jest znany także jako noisowy muzyk, elektro-instrumentalista i wokalista założonej w Toronto grupy Red Armband. Począwszy od lat 80. nagrał i wydał ponad tuzin albumów.Jego zainteresowania ogniskują się wokół kreowania prac, które wywołają dyskusje na temat szeroko pojętego instytucjonalizmu sztuki oraz jej autorytetów. Docieka rewolucyjnych i naukowych aspektów praktyki artystycznej, co w efekcie pozwala mu na przekroczenie konwencjonalnego modelu doświadczania sztuki. Ponadto koncentruje się on na tematyce schyłkowości technologii, a także walki o indywidualność w społeczeństwie technologicznym. Jego prace, często określane jako intelektualne rebelie, są często innowacyjnym technologicznie eksperymentem. Niszczy i podpala przedmioty, nieraz wystawia siebie samego na niebezpieczeństwo, używając takich obiektów, jak: żelazko parowe, wieszaki na ubrania, zegarki czy flagi. Jego radykalnie zmieniające się zainteresowania artystyczne zawsze odnoszą się do sytuacji społecznej i otoczenia, w którym żyje. W ciągu ostatnich trzech dekad był kilkakrotnie aresztowany i więziony za swoje partyzanckie interwencje w muzeach, między innymi z użyciem własnej krwi. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, wśród nich: Telefilm (kanadyjska nagroda dla najlepszego filmu i wideo w 1998 roku), Transmediale Berlin Award w 2001 roku czy Nagrody Gubernatora Generalnego Kanady w dziedzinie Visual Media and Art. Wielokrotnie uczestniczył w Biennale WRO, na którym nagradzany był aż trzykrotnie: na WRO 93 i 97 otrzymał drugą nagrodę (odpowiednio za prace „Barricades”i „Amen!”), a podczas WRO 09 „(The Never Ending) Operetta” otrzymała wyróżnienie. W 2014 r. Centrum Sztuki WRO we współpracy z Griffin Art Space przygotowało cieszący się ogromnym zainteresowaniem publiczności i krytyki projekt „Media Revolt”, w ramach którego w DH Renoma prezentowana była monograficzna wystawa artysty, której towarzyszyła obszerna gazeta w funkcji katalogu oraz autorska publikacja Istvana Kantora w serii „WIDOK. WRO Media Art Reader.”


Opis pracy:

Autorskie graffiti o tytule „Iconic/Neoist Propaganda Graffiti” powstało w ramach wystawy Istvana Kantora pt. „Media Revolt”, prezentowanej w przestrzeniach DH Renoma w dniach 20.06-31.07.2014, kontynuując cykl RenomaWRO. Dzieło artysty znajduje się na poziomie +2, na jednej ze ścian obecnego salonu Lofhome, dzięki uprzejmości Istvana Kantora, Centrum Sztuki WRO, a także Griffin Art Space.

Informacja: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.